Transkrypcja podcastu: 

Skutki braku adresu do e-doręczeń

Dzisiejszym podcastem wracam do tematu e-doręczeń.

O adresie do doręczeń elektronicznych opowiadałam w 20 odcinku podcastu. Wciąż jednak macie sporo pytań i wątpliwości. Dzisiaj postaram się na kilka odpowiedzieć. 

Zainteresowanych zapraszam do odsłuchu.

***

Dzień dobry, cześć!

Mówi do Was Aneta Kułakowska, radczyni prawna, blogerka, podcasterka i autorka ebooków.

Słuchacie podcastu Projekt spółka z o.o., w którym prostym językiem opowiadam o spółce z o.o. 

Zapraszam Was do wysłuchania trzydziestego drugiego odcinka podcastu. 

***

#autopromocja

Zanim przejdę do tematu głównego, zabiorę Wam minutę na autopromocję.

Już wkrótce premiera II wydania ebooka Praktycznego przewodnika dla spółek z o.o. Zatwierdzenie roku obrotowego w spółce z o.o. Od sporządzenia sprawozdania finansowego do złożenia dokumentów rocznych do KRS. 

Jeśli interesuje Was ten temat i szukacie wsparcia w tym zakresie, to już teraz zapiszcie się na newsletter Projekt spółka z o.o.

Będę Was informować o tym, co będzie w ebooku, jakie wzory i checklisty w nim znajdziecie, a przede wszystkim, kiedy ebook trafi do sprzedaży i w jakiej cenie będzie do nabycia w trakcie premierowej sprzedaży. 

Pod nagraniem znajdziecie link do zapisów. Dziękuję za uwagę.

***

Przechodzimy do tematu głównego.

Od 1 kwietnia 2025 r. adres do doręczeń elektronicznych muszą mieć wszystkie spółki z o.o. wpisane do KRS.

Z informacji, które do mnie trafiają wynika, że wciąż wiele spółek nie utworzyło adresu do doręczeń elektronicznych. 

Jak myślicie, z czego wynika problem? 

Moim zdaniem wciąż z niewiedzy. Wielu członków zarządu spółek nie ma pojęcia o tym, że spółka powinna mieć adres do doręczeń elektronicznych.

Ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych nie przewiduje sankcji karnych ani administracyjnych za brak założenia skrzynki e-doręczeń.

Myślę, że to też przemawia za tym, że nie czujecie konieczności jej zakładania, chociaż jej założenie ma wiele zalet.

Skrzynka do e-doręczeń ma przede wszystkim zastąpić list polecony w komunikacji z urzędami. 

Jak wszystko dobrze pójdzie, będziecie mogli wysyłać i odbierać pisma wyłącznie elektronicznie bez konieczności wysyłki papierowej i stania w kolejce na poczcie. 

I co ważne, e-doręczenia dają Wam możliwość odbierania przesyłki i odpowiedzi na nią o dowolnej porze dnia i z dowolnego miejsca.

Kolejną zaletą e-doręczeń jest oszczędność zarówno, jeśli chodzi o wydruk papierowy, jak i opłaty pocztowe. 

Oczywiście przestawienie się na inny sposób komunikacji i obiegu korespondencji w części szczególnie większych spółek będzie wymagał wielu zmian i wdrożenia procedur wewnętrznych.

Na pewno we wszystkich będzie wymagał wyznaczenia osoby lub osób odpowiedzialnych na obsługę skrzynki do e-doręczeń, czyli odbieranie i wysyłanie korespondencji. 

Chciałabym zwrócić Waszą uwagę na bardzo ważną kwestię

Podczas składania wniosku do doręczeń elektronicznych podajecie dane administratora i adres mailowy.

Pamiętajcie o tym, aby sprawdzać regularnie korespondencję pod tym adresem mailowym.

Bowiem jak tylko wpłynie korespondencją na skrzynkę spółki do e-doręczeń to na ten adres dostaniecie informację. 

Wpis adresu spółki do doręczeń elektronicznych do Bazy Adresów Elektronicznych sprawia, że od dnia jego dokonania korespondencja będzie wysyłana na adres do doręczeń elektronicznych.

Zatem musicie pamiętać o jej regularnym sprawdzaniu.

Pamiętajcie też o tym, że korespondencja będzie uważana za doręczoną w dniu odebrania korespondencji lub po upływie 14 dni od dnia wpłynięcia korespondencji przesłanej przez podmiot publiczny, czyli korespondencji urzędowej.

Zatem po tych 14 dniach będziemy mieć do czynienia z tzw. fikcją prawną w ramach doręczenia zastępczego. A zatem pismo, które wpłynie na adres do e-doręczeń po 14 dniach będzie traktowane, jakby zostało odebrane.

Pamiętajcie, że wszystkie adresy do e-doręczeń po wpisaniu do Bazy Adresów Elektronicznych są jawne.

Pytacie o to czy są jakieś wymagania co do podpisów elektronicznych, aby korzystać z e-doręczeń.

Wystarczy, jeśli macie podpis profilem zaufanym.

Możecie też korzystać z bankowości elektronicznej, aplikacji mObywatel czy podpisu w ramach dowodu osobistego.

Pytacie jeszcze o wpis adresu do KRS.

Otóż adres do doręczeń elektronicznych podlega wpisaniu do KRS.

Wpis adresu odbywa się automatycznie po wpisaniu adresu do Bazy Adresów Elektronicznych i nie podlega opłacie.

***

To wszystko, co miałam do powiedzenia w tym odcinku.

Dziękuję za jego wysłuchanie.

Jeśli macie ochotę sięgnąć po więcej moich treści to zajrzyjcie na stronę projektspolkazoo.pl.

Znajdziecie tam linki do moich blogów, mediów społecznościowych i do zapisu na newsletter, a także transkrypcje wszystkich odcinków podcastu oraz link do sklepu z ebookami, checklistami i wzorami dokumentów. 

Zapraszam do subskrybowania kanału na youtubie i w ulubionych aplikacjach podcastowych, aby nie przegapić kolejnych odcinków.

Wszystkie linki znajdziecie pod nagraniem.

Jeśli podobają się Wam moje podcasty, to możecie wesprzeć ich realizację i postawić mi kawę poprzez buycoffee.to:

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dziękuję bardzo i do usłyszenia!

Mówiła Aneta Kułakowska, a odcinek zmontowała Agnieszka Kułakowska. 

          Aneta Kułakowska
         radca prawny

***

NOTKA

Informacje zawarte w podcaście mają wyłącznie charakter edukacyjny i nie mogą zostać uznane za poradę prawną w indywidualnej sprawie.

Autorka nie ponosi odpowiedzialności z tytułu powstania jakichkolwiek szkód, wynikających lub będących w związku z jakimikolwiek treściami w nim zamieszczonymi.